








Rotkäppchen Mousserende vin - en turbulent historie
Rotkäppchen Sektkellerei ligger i Freyburg (Unstrut), midt i vinområdet Saale-Unstrut, det nordligste dyrkningsområde for kvalitetsvin i Tyskland. Huset har en lang tradition, der går helt tilbage til 1856. Samme år beslutter Moritz og Julius Kloss sammen med deres ven Carl Foerster at åbne en vinhandel i Freyburg. Allerede et år senere får de bygget en fabrik til fremstilling af mousserende vine, "Freyburger Champagner-Fabrik-Gesellschaft". Den mousserende vin markedsføres under navnet Kloss & Foerster. Som det var på mode på den tid, er navnene alle franske, så de sælger "Monopol", "Crémant Rosé" eller "Sillery Grand Mousseux".
I løbet af de næste år gjorde de driftige forretningsmænd deres nye produkt kendt på alle mulige måder: Den mousserende vin blev tildelt guld ved rigsdagens vinsmagning i 1876 eller ved handelsudstillingen i Halle i 1881. Virksomheden voksede støt og roligt. Endelig træder "loven om beskyttelse af varemærker" i kraft i 1894, og der skal findes et nyt navn til den mousserende vin. Kapslen i Freyburger mousserende vin tjener som navneskjold, og derfor bærer den fra navnet Rotkäppchen Sekt.
Op- og nedture for Rotkäppchen Sekt i det 20. århundrede
Mærkets succes vokser støt, og det bliver leverandør til bl.a. militærfolk. Virksomheden oplever sit første tilbageslag med Første Verdenskrig og den efterfølgende inflation i 1920'erne. Den efterfølgende økonomiske verdenskrise gjorde sit til. I 1930'erne kommer mærket sig igen, men falder igen med Anden Verdenskrig. Efter krigen blev mærket først underlagt den sovjetiske militæradministration og derefter overført til Volkseingentum og videreført som sådan. I mellemtiden har Günther Kloss, der er arving til mærket, genetableret Kloss & Foerster Sektkellerei i Vesttyskland og produceret mousserende vin under dette navn.
I DDR kommer mærket Rotkäppchen Sekt på fode igen og stiger til nye højder. Med Berlinmurens fald falder salget imidlertid igen. Virksomheden nedskærer sin bemanding massivt. Til sidst er det tidligere Rokäppchen-ansatte, der sammen med investorer overtager den kriseramte virksomhed og genopbygger den. På blot et år har salget allerede oversteget forventningerne. Den mousserende vin med den røde hætte gøres konkurrencedygtig for markedsøkonomien, og der optages en første reklamefilm til tv.
Opsving for Rotkäppchen mousserende vin i det nye årtusind
I 1996 skal der bygges en ny produktionshal for at imødekomme efterspørgslen. I 1997 fik flaskerne det ansigt, som de stadig har i dag. I 2000'erne begyndte selskabet at overtage aktier i andre mousserende vinhuse som Mumm og MM extra. I 2006 erhvervede virksomheden rettighederne til Kloss & Foerster-mousserende vinmærket og genforenede dermed mærkerne efter 60 års adskillelse.
I dag producerer virksomheden ikke kun mousserende vin, men også vin uden alkohol, som siden 2008 også har været tilgængelig i en alkoholfri udgave. Desuden har virksomheden allerede fået fodfæste på spiritusmarkedet, så "flagskibsbrændevinene" fra Nordhausen eller "Chantré"-brændevinene hører også til Rotkäppchen.
Fremstilling af Rotkäppchen mousserende vin
I dag anvendes der tre produktionsprocesser til fremstilling af mousserende vin på Rotkäppchen Sekt:
- Fermentering i stor skala
- Gæring/transvasering på flaske
- Klassisk gæring på flaske
Fermentering i stor skala
Ved denne proces modnes vinen i store trykbeholdere. Processen er internationalt kendt som Charmat-metoden, opkaldt efter udvikleren af den nuværende proces med trykfaste fittings Èugene Charmat, eller også som Metodo Martinotti i Italien, opkaldt efter ønologen Federico Martinotti, som havde den grundlæggende idé til processen. Processen spredte sig meget hurtigt efter sin første anvendelse i begyndelsen af det 20. århundrede i Tyskland, som var meget åben over for teknologiske fremskridt.
Traditions-serien af Rotkäppchen mousserende vine, der er mærkets vigtigste produkt, fremstilles ved hjælp af denne proces.
Transvasationsproces
Denne proces er en variation af den klassiske flaskegæring, hvor den mousserende vin ikke gæres i hånden (dvs. gæren fjernes), men tappes fra særlige gæringsflasker og filtreres, hvorefter den doseres under tryk og derefter hældes i den sidste flaske, hvor den anden gæring finder sted. På denne måde skabes "flaskegæring"-serien af Rotkäppchen mousserende vine.
Klassisk gæring på flaske
Den er også kendt som Méthode champenoise eller Méthode traditionnelle og er standarden for verdensberømte mousserende vine som Champagne, Crémant og Cava. Den mousserende grundvin blandes med sukker- og gærblandingen til den anden gæring og fyldes på flaske. Efter gæringen flyttes gæren ind i flaskehalsen ved hjælp af en riddling, og gærproppen fjernes. Tabet af mousserende vin kompenseres af doseringen, en blanding af vin og sukkersirup, som er afgørende for smagen. Rotkäppchen - Mousserende vine, der er fremstillet efter denne metode, betegnes som "klassisk flaskegæring".
Yderligere oplysninger om Rotkäppchen Sekt
Adresse | |
---|---|
Virksomhedsnavne: | Rotkäppchen Mumm Sektkellereien GmbH |
Gade: | Champagnekælder Street 5 |
By: | 06632 Freyburg/Unstrut |
Land: | Tyskland |
Region: | Saale-Unstrut |
Kontinent: | Europa |
Kontakt og web | |
Websted: | https://www.rotkaeppchen.de/ |
Telefon: | +49 34464 34 0 |
Virksomhed | |
År for stiftelse: | 1856 |
Administrerende direktør: | Christof Queisser, Frank Albers, Dr. Mike Eberle |